Vanuit onderwijsinstellingen komt steeds vaker de vraag welke stappen men moet nemen om een goede OAB te implementeren. Om dit op een degelijke manier aan te pakken is het nodig om een bedrijf in de armen ten meen die hier veel kennis en ervaring mee hebben. Degelijk onderzoek is een belangrijke methode om maatschappelijke kennis mee te vergaren. Hiermee worden vervolgens de landelijke overheid, maar ook de gemeenten en onderwijsinstellingen in meegenomen. De OAB moet namelijk na het opstellen ook worden geïmplementeerd. Ten slotte volgt uiteraard een evaluatie, maar daar is dit artikel per definitie niet op gericht.

 

Diensten omtrent de OAB

Omtrent de uitvoering van de OAB worden verschillende diensten aangeboden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bepalen van de doelgroep. Dit is nodig om het beleid richting de VVE te kunnen leiden. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende scenario’s uit te laten werken. Het is natuurlijk zonde om in dit geval op één paard te wedden. Alle verschillende scenario’s uitwerken neemt per scenario 16 uur in beslag. Deze dienst is vooral van toepassing voor de VE.

Een ander belangrijk punt waarin het onderwijsachterstandenbeleid in veel gevallen nog kan groeien is de lijn tussen de voorschool naar de basisschool. Kinderen beginnen op de basisschool nu vaak met lesstof die ze ook op de voorschool al hebben gehad. Dit zorgt ervoor dat de kinderen in mindere maten worden uitgedaagd waardoor ze zich gaan vervelen. Wanneer de lesstof wel weer interessant en nuttig wordt zijn de kinderen inmiddels gewend dat de lesstof niet interessant is, waardoor ze helemaal niet meer opletten. Dit zorgt dan weer voor een achterstand in het leerproces. Door middel van een degelijke OAB kan men ervoor zorgen dat deze twee vormen van onderwijs beter op elkaar aansluiten. Dit allemaal om de ontwikkeling van de kinderen voorspoediger te laten verlopen. Want onderwijs dat beter op elkaar aansluit is altijd goed voor de ontwikkeling.

 

Deel je artikel!

Share to Google Plus