Voor zwangere vrouwen is een goede nachtrust vaak ver te zoeken, dit is natuurlijk erg vervelend. Helemaal gezien het feit dat je net wat meer slaap nodig hebt, er verandert een hoop in je lichaam. Daar waar je normaal gesproken misschien genoeg hebt aan 7 uur slaap per nacht heb je nu misschien wel 10 uur slaap per nacht nodig.  Tijdens de zwangerschap groeit de buik erg hard, tegen het eind van de zwangerschap kun je daardoor best wat last hebben van deze bolle buik. Hoe ga je dan liggen? Hoe kun je het beste omgaan met je vermoeidheid? En hoe lig je nog comfortabel met een bolle buik?

 

Hoe kun je het beste gaan liggen?

  • Op je rug liggen; hoewel er veel zwangere vrouwen op hun rug slapen kan dit ervoor zorgen dat je rugpijn krijgt. Het kost meer energie om adem te halen en er rust op deze manier een behoorlijk gewicht op je bloedvaten en ingewanden. Op je rug slapen is niet bevorderlijk voor je spijsvertering, bloeddruk, bloedsomloop en aambeien.
  • Op je buik liggen; tijdens de eerste paar manden van je zwangerschap kun je nog prima op je buik slapen. Je zult vanzelf merken dat dit op een gegeven moment niet meer heel handig is. Je kunt dus het beste zo snel mogelijk jezelf aanleren om op je zij te gaan slapen.
  • Op je zij liggen; slapen op je zij wordt aangeraden wanneer je zwanger bent. Wanneer je op je zij ligt hebben jij en de baby geen last van een bepaalde druk en je kunt je buik zo goed ondersteunen. De linkerzij is de beste zij op op te slapen, zo krijgt de baby maximale hoeveelheid bloed en voeding. Lig je niet lekker? Kijk dan eens naar de speciale zwangerschapskussens die je kunnen helpen om fijner te liggen.

Tips voor extra slaapcomfort

  • Probeer zoveel mogelijk te ontspannen voordat je gaat slapen. Lees een boek, neem een warme douche of doe wat ademhalingsoefeningen.
  • Let op je eten. Proteïnerijk eten zoals eieren, pindakaas en kalkoen kunnen je bloedsuikerspiegel hoog houden. Dit kan ook de misselijkheid veroorzaken.
  • Zorg voor een fijn bed, een elektrische lattenbodem kan je helpen om nog lekker een boek te lezen in bed.
  • Zorg voor een goed geventileerde kamer, door de bolle buik kun je misschien wel last hebben van kortademigheid, dan is frisse lucht extra lekker.
  • Pieker je veel in bed? Probeer dan je gedachten eens op te schrijven. Neem je voor om alles de dag erna door te nemen zodat je er nu niet meer aan hoeft te denken.

Deel je artikel!

Share to Google Plus