Welkom bij de club. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aanal mensen met overgewicht in de afgelopen decennia toegenomen. Begin jaren tachtig waren iets meer dan drie op de tien personen van twintig jaar en ouder te zwaar. In 2000 is dit opgelopen tot ruim vier op de tien. Ernstig overgewicht komt bij iets minder dan een op de tien personen voor. Dat is bijna twee maal zoveel als in 1981. Overgewicht komt bij mannen vaker voor dan bij vrouwen. Onderzoek wijst uit dat ruim 56 procent van de mannen en bijna 43 procent van de vrouwen met overgewicht kampt.

Het collectieve onvermogen om de pondjes eraf te krijgen, heeft waarschijnlijk minder te maken met een gebrek aan wilskracht dan met de hardnekkige ontkenning van de naakte waarheid. Helaas is de enige manier om gewicht te verliezen en niet meer terug te krijgen het volgen van een verstandig afslankdieet dat van jou een slanker, gezonder en waarschijnlijk gelukkiger mens maakt en ervoor zorgt dat je zo blijft, via een levenslang patroon van gezond eten en regelmatige lichaamsbeweging.

Wat? Dacht je dat er een andere manier was? Sorry, niet dus.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Je ziet dat ik het in de vorige paragraaf heb over een ‘slankere’ jij, niet noodzakelijkerwijs over een dunne jij. Gezonde lichamen komen in verschillende maten en vormen voor. De truc (zoals je in hoofdstuk 2 leert) is jouw beste gewicht te vinden en ervoor te zorgen dat je dat gewicht behoudt, of je leven ervan afhangt.

En ik bedoel dat letterlijk, want door overgewicht stel je jezelf aan onnodige gezondheidsrisico’s bloot.

Veel mensen willen afvallen om er beter uit te zien. Anderen willen om dezelfde reden aankomen. Een gezond gewicht behouden is echter meer clan een kwestie van er goed uitzien. Het gaat er ook om dat je je goed voelt.

Jarenlange studies waarin sterftepercentages met het gewicht van volwassenen werden vergeleken, hebben aangetoond dat mensen met ernstig overgewicht een hoger risico op bepaalde gezondheidsklachten hebben, zoals:

  • hart en vaatziekten;
  • te hoog cholesterolgehalte;
  • hoge bloeddruk;
  • beroerte;
  • diabetes;
  • bepaalde soorten kanker;
  • aandoeningen aan de galblaas;
  • osteoartritis en jicht;
  • slaapstoornissen;
  • probleemzwangerschappen;
  • urineverlies door zwakke bekkenspieren.

Aan de andere kant wijzen deze (of soortgelijke) studies uit dat ook een te laag lichaamsgewicht risico’s voor de gezondheid kan opleveren. Verbaasd? Toch is het vrij logisch. Mensen kunnen om tal van redenen, ook gezondheidsredenen, dun zijn, bijvoorbeeld:

 

  • Sommige magere mensen eten als het spreekwoordelijke paard, maar zijn genetisch geprogrammeerd om een smal lichaam te hebben of energie (eten) zo snel te verbranden dat ze dun blijven, ongeacht wat ze eten.
  • Sommige mensen zijn mager, omdat eten geen belangrijke bron van plezier in hun leven is, zodat ze bijvoorbeeld wanneer ze het heel druk hebben, gewoonweg vergeten om te eten.
  • Sommige mensen zijn heel mager omdat ze ziek zijn. Kanker of aids zijn voorbeelden van ziekten die de eetlust verminderen of het lichaam verhinderen voedingsstoffen uit voedsel op te nemen. t/’ Sommige mensen zijn heel mager omdat ze een eetstoornis hebben, waardoor ze een extreem dieet volgen (meer hierover vind je in hoofdstuk 2).

Het is duidelijk dat de laatste twee redenen, beide potentieel fatale situaties, gevaarlijker zijn dan de eerste en de tweede reden. Desalniettemin heeft iedereen die te dun is een verhoogde kans op:

  • osteoporose, doordat ze smalle, lichte botten hebben;
  • het vaak koud hebben, als gevolg van een gebrek aan lichaamsvet dat het lichaam bij koud weer beschermt;
  • ademhalingsmoeilijkheden, inclusief tuberculose;
  • onvruchtbaarheid;
  • spijsverteringsproblemen.

En ten slotte geldt zowel voor die erg dik zijn als voor mensen die erg mager zijn dat ze, zelfs als ze gezond zijn, een groter risico hebben op psychologische problemen zoals een depressie, omdat ze niet aan de norm voldoen. Of de norm voor die mensen wel normaal is, is natuurlijk een ander verhaal.

Deel je artikel!

Share to Google Plus