Als je als winkelier ergens vestigt, doe je dit ongetwijfeld met een bepaalde reden. Kies je voor het midden van een historisch stadshart of ga je je vestigen in een hypermodern overdekt winkelcentrum? Iemand die hier over mee kan denken is een centrum manager. Je denkt bij de omschrijving van centrum manager misschien aan een individueel persoon, maar dat is niet waar. Het is eigenlijk meer een management, bestaande uit meerdere personen die allemaal een ander facet van een winkelgebied bekijken en hierin gespecialiseerd zijn.

Als winkelier heb je hier behoefte aan. Je kunt je niet zomaar plompverloren ergens vestigen zonder hier over nagedacht te hebben. Want je klanten komen immers alleen op plekken waar zij meer kunnen dan alleen kleding passen of een cadeau kopen zonder dat zij ook de mogelijkheid hebben om ergens een toilet te bezoeken of een lekkere kop koffie met appeltaart te nemen? Winkelen moet voor alle partijen een goede ervaring zijn. Een centrum manager ziet hierop toe.

Inspraak van alle partijen

Een centrum manager kijkt bijvoorbeeld naar de logistieke kwestie. Is er voldoende parkeergelegenheid? Zijn er familieparkeerplaatsen en parkeerplaatsen voor mindervalide mensen? Is er aan alle leeftijdscategorieën gedacht in het winkelgebied? Een centrum manager bespreekt dit met winkeliers. Zij hebben hier inspraak in. Zij krijgen advies van de centrum manager om zo samen het winkelgebied zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Communicatie maakt alles mogelijk

Een voorbeeld van wat een centrum manager doet, is ook het bevorderen van de communicatie. Waar liggen verbeterpunten, zijn er klachten of is er iets waardoor het winkelgebied juist aantrekkelijk is en waarmee men meer klanten kan lokken? Zijn er gezamenlijke acties waar je het winkelen nóg aantrekkelijker mee kunt maken? De centrum manager bespreekt met alle partijen waar de behoeftes liggen. Zo wordt het winkelgebied voor zowel de klanten als de winkeliers én het personeel dat er werkzaam is, een aantrekkelijk geheel.

Deel je artikel!

Share to Google Plus